
Czym jest Olimpiada Zwolnieni z Teorii?
Ogólnopolska Olimpiada Zwolnieni z Teorii to inicjatywa, w której młodzież realizuje projekty społeczne, aby uczyć się pracy w zespole, wzmacniać kompetencje przyszłości i zdobywać wiedzę z doświadczenia. Może w niej wziąć udział każdy uczeń naszej szkoły. Należy w tym celu zebrać grupę osób chętnych, co najmniej 2 (mogą w tym gronie znaleźć się znajomi z innych szkół), którzy chcą rozwijać swoje pasje i realizować projekt społeczny, realnie zmieniając świat na lepsze.
W naszej szkole rolę opiekunów projektów olimpiady pełnią: p. Aneta Szelenbaum i s. Bożena Brandenburg.
Korzyści udziału w olimpiadzie
Decydując się na udział w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii sam określasz temat i zakres działania projektu społecznego. Każdy projekt, czy jest to wydarzenie publiczne, reklama społeczna, zbiórka charytatywna, czy projekt technologiczny, mają realny wpływa na Twoje otoczenie.
Robiąc projekt rozwijasz swoje pasje, rozwijasz kompetencje przyszłości np. zarządzanie, praca w zespole, rozwiązywanie konfliktów. Wszystko to sprawia, że zdobywasz doświadczenie, którym możesz pochwalić się w CV. Dodatkowo zdobywasz międzynarodowy certyfikat Project Managment Institute ATP.
Wystarczy zebrać zespół, określić temat projektu, cel i formę oraz zgłosić go na platformie zwolnienizteorii.pl. Należy przejść 4 etapy: inicjację, planowanie, realizację i zakończenie. Na każdym etapie dostaniecie konkretne wskazówki, aby skutecznie zrealizować projekt. Jeśli projekt będzie się wyróżniał możecie otrzymać Złotego, Srebrnego lub Brązowego Wilka.
W realizacji projektu możecie liczyć na wsparcie nauczyciela należącego do społeczności Nauczycieli Zwolnionych z Teorii, który wesprze was w realizacji projektu. W naszej szkole są to p. Aneta Szelenbaum i s. Bożena Brandenburg. Dodatkowo możecie liczyć na wsparcie Mentora – kolegi lub koleżanki z naszej szkoły, którzy ukończyli swój projekt. Korzystając z własnego doświadczenia doradzą wam w kwestiach związanych z projektem.
Aby ułatwić wam realizację projektów w naszej szkole warto zapoznać się ze szkolnym regulaminem realizacji projektów w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii (dostępnym poniżej).
Projekty realizowane w roku szkolnym 2024/2025

Festiwal Lelewelowskiej Integracji Scenicznej
Festiwal jest kontynuacją trzydziestoletniej tradycji imprez kulturowych w liceum im. Joachima Lelewela w Warszawie. Młodzież chce stworzyć wydarzenie, które pozwoli uczestnikom przenieść się do świata muzyki i teatru.

Ciało bez granic
Ten projekt ma na celu edukację młodych osób w wieku 15/18 lat w zakresie poznania swojej strefy intymnej, jak aktywność seksualna ma wpływ na młode ciała i psychikę osoby. Często młodzi nie zdają sobie sprawy jak „pierwszy raz” wpływa na ich światopogląd. Nierzadko nasze społeczeństwo, nie jest świadome w którym momencie nasz układ rozrodczy jest gotowy na stosunek seksualny i może zmienić ich zdrowie psychiczne jak i fizyczne, a skutki mogą być nieodwracalne (choroby weneryczne i ciąża).

Perspektywwa
Jesteśmy grupą licealistek i chcemy pogłębić wiedzę warszawiaków o stolicy! Celem naszego projektu jest pokazanie warszawiakom, tego co dzieję się za ich oknem, a nie mają o tym bladego pojęcia! Chcemy spopularyzować wydarzenia kulturalne, odkrywać nowe warszawskie perełki, a także rozpowszechnić te miejsca, które już powoli są zapominane. Bardzo często słyszymy pytania „I co my mamy zrobić?”, „Gdzie idziemy?”, które zostają bez odpowiedzi.

Głodne Pyszczki
Głodne Pyszczki to inicjatywa mająca na celu zbiórkę karmy dla zwierząt przebywających w schroniskach. Naszym priorytetem jest wsparcie bezdomnych czworonogów, które potrzebują naszej pomocy.

Doświadczeni seniorzy
Jesteśmy grupą licealistek tworzących projekt społeczny w ramach Ogólnopolskiej Olimpiady Zwolnieni z Teorii pod nazwą “Doświadczeni seniorzy”. Naszym celem jest zorganizowanie serii wydarzeń dla seniorów, które umożliwią im nawiązywanie nowych znajomości i odkrywanie ciekawych aktywności. Chcemy, by w przyjaznej atmosferze rozwijali pasje, spędzali czas w gronie rówieśników i budowali więzi, co pozytywnie wpłynie na ich samopoczucie. Naszym zamiarem jest, aby każda osoba mogła znaleźć coś dla siebie i zyskać nowe, wartościowe doświadczenia.

Slow_wear
Slowear to projekt społeczny, który ma na celu promowanie idei slow fashion wśród młodych ludzi. Poprzez nasze działania chcemy pokazać, że moda może być etyczna i piękna. Naszymi odbiorcami są zarówno świadomi konsumenci, którzy poszukują zrównoważonych alternatyw, jak i młodzież oraz studenci, którzy są aktywni w mediach społecznościowych, ale często kierują się trendami, nie zwracając uwagi na wpływ mody na środowisko. Projekt ma na celu uświadomienie odbiorców o problemach związanych z fast fashion i oferowanie praktycznych sposobów na tworzenie własnego stylu w sposób ekologiczny i etyczny. Głównymi elementami naszej kampani jest promowanie slow fashion poprzez social media, prezentowanie marek i second-handów, które wspierają zrównoważoną modę oraz zorganizowanie wydarzeń dla uczniów naszej szkoły. Dzięki Slowear uczestnicy będą w stanie podejmować bardziej świadome decyzje zakupowe, dbając o środowisko i społeczeństwo.

Co Po Szkole?
Celem projektu jest przedstawienie różnych dróg rozwoju zawodowego po zakończeniu edukacji. Obejmuje ono ukazanie zalet i wad różnych form pracy, takich jak etat, freelancing czy własna działalność gospodarcza. Projekt ma również na celu zwrócenie uwagi na korzyści płynące ze wspierania małych polskich przedsiębiorstw i kupowania rodzimych produktów. Istotnym elementem będzie prezentacja plusów i minusów różnych ścieżek kariery poprzez rozmowy z doświadczonymi profesjonalistami. Całość ma wspierać świadomy wybór drogi zawodowej, dostosowanej do indywidualnych predyspozycji, wartości i celów.

Niewidzialny Niuans
Około 1 na 10 osób żyje z ukrytą niepełnosprawnością, jednak w społeczeństwie świadomość na ten temat jest bardzo niska. Jesteśmy dwoma licealistkami które chcą ją szerzyć wśród naszych rówieśników, poprzez social media, mural i więcej!

Mosty Pokoleń
Projekt „Mosty Pokoleń” to inicjatywa edukacyjna skierowana do młodych ludzi, której celem jest budowanie świadomości o wartości wiedzy i doświadczenia jakie ma do zaoferowania wiele starszych osób, oraz dialogu międzypokoleniowego.
Chcemy pokazać, jak wiele młodzi ludzie mogą nauczyć się od seniorów i jak ważne jest dla nich by czuć się potrzebnymi i wysłuchanymi.
Uczestnicy projektu będą mieli okazję wysłuchać historii życia seniorów, uczyć się od ich i czerpać z ich doświadczenia.
Projekty zrealizowane w roku szkolnym 2023/2024

SobieWystarczam (BRĄZOWY WILK)
Projekt miał na celu edukować na temat samoakceptacji i uświadamiać ludzi o ich własnej wartości. Uczniowie przybliżali zagadnienie dotyczące słabych i mocnych stron, prowadząc warsztaty w szkołach podstawowych.

AvareMinds
Było to przedsięwzięcie, które miało na celu zwiększenie świadomości ludzi na temat problemów psychicznych.

Nasi Mali Przyjaciele
To projekt, w którym uczniowie organizowali warsztaty dla najmłodszych, aby w zabawny i pomysłowy sposób przybliżać im informacje na temat opieki nad ich ukochanymi pupilami oraz pokazywać im nieodpowiednie zachowania którymi mogą nieświadomie skrzywdzić swoje zwierzaki.

MISSja Kobieta
Projekt powstał z myślą o budowaniu pewności siebie i samoświadomości kobiet. Aby zrealizować ten cel uczennice przeprowadziły warsztaty o pewności siebie dla kobiet.

Prezent na 18-tkę
To projekt, który tworzył nowe spojrzenie na 18 urodziny. Uczniowie pokazywali, że to czas pozyskania niezwykłej możliwości pomocy, a nawet uratowania życia poprzez oddanie krwi i szpiku.

Shopslow
W dzisiejszych czasach kupujemy coraz więcej. Co sezon wymieniamy ubrania. Co 2 lata kupujemy nowy telefon. Czujemy presję, aby cały czas kupować nowe rzeczy oraz wyrzucać stare. Uczennice zaangażowane w projekt uświadamiały młodych ludzi o szkodliwości tego mechanizmu i o konieczności kupowania rzeczy lepszej jakości.

Moda z głową
To projekt, który walczył z moda fast fashion. Uczniowie chcieli pokazać to, że ubrania z sieciówek nie zawsze są dobrym rozwiązaniem.

Kafka i kawka
W projekcie uczennice połączyły ciekawe spędzanie czasu w Warszawie z czytaniem książek. Ich celem było zachęcenie młodzieży do odkrywania kulturowej strony stolicy oraz poznawania literatury. Udowadniały, że czytanie jest świetną formą spędzania wolnego czasu i ma wiele zalet.

Obiektywni
To projekt, który miał na celu promocję świata kina, poprzez organizację cyklu wieczorków filmowych. Uczniowie organizując te wydarzenia chcieli, aby jak najwięcej ludzi mogło zapoznać się nie tylko z filmowymi klasykami, ale również tajemnicami reżyserii i produkcji oraz kinem jako miejscem do spotkań i dyskusji.

Adoptuj Starszaka
To projekt polegający na promocji adopcji zwierząt dorosłych i starszych, nie tylko psów i kotów, ale też gryzoni i królików.

Niebieska Łapa
Ten projekt był w formie kampanii informacyjnej, której głównymi celami były: pomoc i ochrona zwierząt w trudnych sytuacjach oraz zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat odpowiedniego udzielania pomocy pupilom.

Lelewel na rynku pracy
Tym projektem uczniowie chcieli pomóc rówieśnikom w wyborze przyszłego zawodu. Dzięki spotkaniom z absolwentami naszej szkoły zaprezentowali różne dziedziny, które mogą zainspirować uczniów do wybrania ścieżki zawodowej.

Walcz o zdrowie!
W ramach projektu zorganizowane zostały zajęcia karate dla dzieci uczących się w przedszkolach i szkołach podstawowych znajdujących się na terenie dzielnicy Bemowo. Celem projektu było zwiększenie świadomości na temat pozytywnego wpływu aktywności ruchowej na zdrowie.

APoLudzku
Celem projektu była edukacja Polaków o ekonomii, przeprowadzenie serii webinarów i zorganizowanie konferencji na żywo, by raz na zawsze wytłumaczyć ekonomię APO LUDZKU!

Pod parasolem neuroróżnorodności
Głównymi założeniami tego projektu było szerzenie wiedzy, świadomości i pozytywności związanej z neuroróżnorodnością za pomocą kanałów komunikacyjnych i forów internetowych. Uczennice chciały podjąć walkę ze stereotypami, zwalczać błędne przekonania, obalać mity ale przede wszystkim współpracować z osobami ze spektrum.
Projekty zrealizowane w roku szkolnym 2022/2023

Hijab is my choice
Celem projektu było nagłośnienie sytuacji kobiet w Iranie. Dużo osób nie miało pojęcia o istnieniu problemu. Uczennice chciały pokazać kobietom, że wszystkie jesteśmy równe.

Chemia na 6
Promowanie chemii wśród uczniów 6 klasy szkoły podstawowej.
Projekt miał na celu zainteresowanie szóstoklasistów chemią, by od samego początku wiedzieli jak ciekawa jest chemia i mogli się nią zainteresować.

Spot Us Refugees
Projekt miał na celu uświadomienie ludzi o problemie i trudnościach jakich doświadczają młodzi uchodźcy. Uczniowie chcieli pokazać, że każdy – bez względu na wiek, pochodzenie czy sytuacje w jakiej się znajduje – zasługuje na tolerancję i wsparcie.

Libros Lege
Libros Lege, czyli z łaciny: czytać książki. Tym projektem uczniowie chcieli przekonać ludzi w każdym wieku, że czytanie to nie tylko stare historie i obowiązek, a świetny sposób na spędzenie wolnego czasu. Pokazywali, że książki to coś, z czego możemy się wiele nauczyć dobrze się przy tym bawiąc.

BeeCome Eco
Licealistki świadome problemów klimatycznych na Ziemi, chciały wspólnie pomóc naszej planecie. Żeby to się udało trzeba zacząć od małych kroków. Jako, że pszczoły mają olbrzymi wpływ na nasz ekosystem, postanowiły zwrócić uwagę na ich rolę w naszym środowisku.

Leśne duszki sprzątają puszki
Celem projektu było uświadomienie mieszkańców warszawskich Bielan i Białołęki o realiach stanu w jakim znajdują się okoliczne miejskie lasy. Poprzez realizację projektu uczniowie chcieli zmotywować lokalną społeczność do dbania o zieloną przestrzeń, która nas otacza.

Archiwum Lelewela
„Archiwum Lelewela” to projekt stworzony z myślą o społeczności szkolnej naszego liceum. To przyjazna forma integracji uczniowskiej w formie krótkich i humorystycznych wywiadów z uczniami i nauczycielami wrzucanych na profil w mediach społecznościowych.